Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego wystąpił w koncercie 100 lat Niepodległości w Filharmonii Pomorskiej 15 czerwca 2018 r. Zaprezentowane zostały utwory Wojciecha Kilara (1932-2013): Angelus na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1984), Siwa mgła na baryton i orkiestrę (1979), Exodus na chór mieszany i orkiestrę (1981).
Następna odsłona koncertu z okazji Stulecia Niepodległości nastąpi wyłącznie z dziełami wokalno-instrumentalnymi Wojciecha Kilara. Angelus z 1984, umuzyczniona wersja Pozdrowienia Anielskiego, napisany został z myślą o klasztorze Jasnogórskim i uroczystości otwarcia po konserwacji tamtejszego Ołtarza. Kompozytor uważał Angelus za pierwszy i najważniejszy ze swych utworów religijnych.
Następnie Siwa mgła - dedykowana Andrzejowi Bachledzie. Inspiracją dla Kilara do stworzenia tego poematu wokalno-symfonicznego stała się podhalańska „nuta wierchowa”, jedna z dawnych, rzadkich i niezwykłych konstrukcji melodii ludowych. Warto zaznaczyć, że prawykonanie utworu miało miejsce w Filharmonii Pomorskiej 14 października 1979 (Orkiestra Symfoniczna Państwowej Filharmonii w Krakowie, Andrzej Bachleda - baryton, Jerzy Katlewicz - dyrygent).
Wieczór zakończy Exodus, który miał swoją premierę w 1981 podczas Warszawskiej Jesieni i wówczas zaskoczona publiczność powitała nowe dzieło mistrza jednocześnie gwizdami i entuzjastyczną owacją. Kompozytor jako motto utworu użył słów pieśni z biblijnej Księgi Wyjścia, które lud Izraela zaintonował przy dźwiękach bębnów i tańcach niewiast po przejściu przez Morze Czerwone: „Śpiewajmy pieśń chwały na cześć Jahwe, bo swą potęgę okazał…”. Exodus, nazywany polskim Bolerem, długo budził kontrowersje i sprzeczne emocje, które w końcu uciął sam autor: - No więc sięgnąłem po formę stworzoną przez Ravela, bo czułem, że to jest moje, że muszę to zrobić. Napisałem Exodus i opowiedziałem w nim moją historię. Co kto o tym pomyśli, to naprawdę mało ważne. (Cyt. za ninateka.pl). 4 stycznia 2014 w katowickiej archikatedrze pw. Chrystusa Króla odbyła się msza pogrzebowa Wojciecha Kilara. Muzyczną klamrą uroczystości były właśnie dwa dzieła zmarłego kompozytora: Angelus oraz Exodus.
Partie solowe w Angelusie zaśpiewa uznana solistka Opery Krakowskiej - Iwona Socha. Sopranistka jest finalistką i zwyciężczynią krajowych oraz międzynarodowych konkursów. W 2013 zdobyła prestiżowy laur Najlepszej Śpiewaczki Operowej w ramach ogólnopolskiej Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury. W 2016 otrzymała Nagrodę Wydawców Katolickich Feniks za płytę z mszą Józefa Zeidlera Missa Pastorita (z Sinfonią Iuventus pod dyrekcją Pawła Przytockiego). Artystka współpracuje z wiodącymi filharmoniami, ośrodkami operowymi i operetkowymi w kraju i za granicą.
Partię barytonu w Siwej mgle realizować będzie Adam Kruszewski. Absolwent stołecznej Akademii Muzycznej jest laureatem, zaliczanego do najbardziej prestiżowych w świecie, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w ‘s-Hertogenbosch (Holandia), Konkursu im. Kiepury w Krynicy oraz międzynarodowych konkursów w Rio de Janeiro (Brazylia) i Nantes (Francja). Od wielu lat współpracuje z Operą Narodową i Teatrem Wielkim w Warszawie, na scenach których wykreował wiele znamienitych ról. Koncert poprowadzi maestro Kai Bumann, szef artystyczny FP.
Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy działa pod kierownictwem artystycznym Bernarda Mendlika. Z chórem współpracuje Benedykt Odya oraz Tomasz Kotwica. Zespół powstał w 1971 przy Instytucie Wychowania Muzycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy.
fot. A. Obiała