Wydział Edukacji Muzycznej

Międzynarodowe Konferencje Pianistyczne 2005-2007

Katedra Fortepianu (kier. prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska) była organizatorem 3 edycji Międzynarodowych Konferencji Pianistycznych:

I Międzynarodowa Konferencja - 8 - 10 maja 2005 r., Foyer Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy

Tematy referatów:

  • „Standardy kształcenia a Proces Boloński i Strategia Lizbońska” - prof. zw. Joachim Pichura
  • „Prowadzenie fortepianu, nauki akompaniamentu i gry a`vista” - prof. zw. Regina Strokosz-Michalak
  • „Dydaktyka fortepianu na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu im. Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy” – mgr art. Jana Skvarkova, PhD.Art.
  • „Autorski program improwizacji klasycznej na fortepianie” – mgr Rafał Renz
  • „Podstawy improwizacji jazzowej na fortepianie” – mgr Korneliusz Wiatr
  • „Psychologiczne aspekty pracy nad utworem muzycznym” – dr Mirosław Dymon
  • „Propozycje repertuaru fortepianowego w kształceniu przyszłych nauczycieli – dyrygentów” – ad. z kwal. I st. Małgorzata Furche-Jurczyk
  • „Twórczość fortepianowa Mikulása Schneidera-Trnavsky’ego dla dzieci i młodzieży” – mgr Milan Hric
  • „Problemy dyslekcji w nauczaniu gry na instrumencie” – mgr Bożena Domachowska
  • „Aspekty wykonawcze i dydaktyczne utworów fortepianowych kompozytorów bydgoskich” – mgr Marlena Pietrzykowska

II Międzynarodowa Konferencja Pianistyczna - 15 - 16 maja 2006 r., Foyer Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy

Tematy referatów:

  • "Kwalifikacje kadry w dziedzinach sztuki w latach 1933-2003” – prof. dr Włodzimierz Lech Puchnowski – Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów
  • „Nowe regulacje prawne i ich wpływ na organizację kształcenia w zakresie edukacji muzycznej” – prof. Joachim Pichura – Państwowa Komisja Akredytacyjna
  • „Umiejętność prawidłowej analizy tekstu muzycznego czynnikiem ułatwiającym sprawne opanowanie utworu” – prof. Regina Strokosz-Michalak – Akademia Muzyczna w Katowicach
  •  „Dydaktyka fortepianu w kontekście nauki harmonii i akompaniamentu fortepianowego” – dr Barbara Literska – Uniwersytet Zielonogórski
  • „Oferta firmy „PianoEurope” Sp. z o.o. produkującej instrumenty marki Schimmel i Vogel by Schimmel” – inż. Stanisław Chanyszkiewicz
  • „Nauczanie fortepianu na kierunku Edukacja Muzyczna w szkolnictwie wyższym Republiki Czeskiej” – mgr Roman Fric – Uniwersytet w Usti nad Łabą – Republika Czeska
  • „Edukacja fortepianowa w zakresie kameralistyki na przykładzie utworów R. Twardowskiego i B. Riemera” – mgr Marlena Pietrzykowska – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • „Rytm jako samodzielna struktura muzyczna – melodia rytmu” – kwal. II st. Piotr Sutt prof. nadzw. – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • „Artystyczne i dydaktyczne walory fortepianowych polonezów M.K. Ogińskiego” – prof. Krystyna Juszyńska – Akademia Muzyczna w Łodzi
  • „Kwalifikacje artystyczne i pedagogiczne nauczyciela – artysty” – mgr Milan Hric – Uniwersytet w Bańskiej Bystrzycy – Słowacja
  • „Nauczanie fortepianu na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdański” – mgr Małgorzata Nanowska – Akademia Muzyczna w Gdańsku
  • „Osoba nauczyciela we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej” – prof. Irena Marciniak – Uniwersytet Zielonogórski
  • „Znak muzyczny a znak językowy” – dr Grażyna Sawicka – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • „Brzmienie jako kategoria wykonawcza na przykładzie Sonatiny M. Ravela i Pieśni hiszpańskich M. de Falli” – kwal. I st. Małgorzata Furche-Jurczyk – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

III Międzynariodowa Konferencja Panistyczna "Repertuar i jego interpretacja" - 14 - 15 maja 2007 r., Foyer Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy

Tematy referatów:

  • „Kwalifikowanie kadry według przepisów prawnych” – prof. dr Włodzimierz Lech Puchnowski – centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów
  • „Standardy na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej jako determinanty kształcenia” – prof. Joachim Pichura – Państwowa Komisja Akredytacyjna
  • „Interpretacja jako złożony i twórczy proces w dydaktyce fortepianowej” – prof. Regina Strokosz-Michalak – Akademia Muzyczna w Katowicach
  • „Zadania współczesnego pianisty polskiego i jego rola w umuzykalnianiu społeczeństwa” – prof. Marta Gozdecka – Akademia Muzyczna w Warszawie
  • „Domenico Scarlatti – Sonata D-dur, Non Presto, ma in tempo di Ballo” – problematyka interpretacyjna – mgr Milan Hric – Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy – Słowacja
  • „Nauczyciel muzyki jako artysta, dydaktyk i społecznik” – dr hab. Elżbieta Szubertowska – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • „Utwory o tematyce dziecięcej Witolda Lutosławskiego – walory dydaktyczne i wykonawcze” – mgr Marlena Pietrzykowska – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • „Utwór, pianista...” – prof. Piotr Sutt – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • „Repertuar fortepianowy i jego interpretacja w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy jako przyczynek do dyskusji i wymiany doświadczeń” – prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy